STAPPEN IN EEN AANKOOPPROCEDURE VAN EEN BESTAANDE WONING
1. HET RESERVERINGSCONTRACT
Als eerste stap wordt een reserveringscontract ondertekend. Tegen betaling van een relatief gering bedrag ( 3000-6000€) wordt de woning dan tijdelijk van de markt gehaald.Zorg ervoor dat uw advocaat betrokken is bij de procedure vanaf het begin, dus vóór uw het reserveringscontract ondertekent zodat u zeker bent dat al uw belangen bescherm worden.
Juridisch onderzoek
Ons kantoor start dan alle nodige opzoekwerken en verificaties omtrent de woning. Wij raadplegen het kadaster, eigendomsregister, de VvE, gaan na er of geen beslag ligt op de woning, wat voor erfdienstbaarheden er zijn, gaan het bestemmingsplan na, etc. In bepaalde gevallen bevelen wij aan om de woning door een expert te laten controleren op bouwkundige gebreken.
2. DE PRIVÉKOOPOVEREENKOMST
Na het juridisch onderzoek zal de privékoopovereenkomst worden opgesteld. Deze privékoopovereenkomst zet alle details van de overeenkomst uiteen zoals de voorwaarden van de betaling, de datum van de notariële koopakte, extra clausules ter bescherming van uw belangen, een financieringsclausule mocht dit nodig zijn. Met andere woorden, ieder contract wordt door uw advocaat onderhandeld zodat alle nodige clausules voor uw specifieke situatie worden opgenomen. Geen enkel privékoopovereenkomst mag een standaardcontract zijn. Tijdens deze fase betaalt de koper 10% van de aankoopprijs min het reeds betaalde reservebedrag.
STAPPEN IN EEN AANKOOPPROCEDURE VAN NIEUWBOUW WONING
De procedure bij nieuwbouw is verschillend in het opzicht dat de projectontwikkelaar het betalingsschema zal vastleggen met het tijdstip en het percentage dat betaald moet worden. Bij het juridisch onderzoek worden naast de gebruikelijke verificaties, ook alle vergunningen nagegaan, de bank- of verzekeringsgaranties bij elke betaling, de 10-jarige verzekering voor structurele schade, de vergunning van Eerste Bewoning afgegeven door het Gemeentehuis. U zult verzocht worden alle correcte afwerkingen vóór de overdracht te controleren (“snag list”). Dit kunt u zelf doen, uw makelaar kan hiervoor zorgen of een technische architect kan worden in dienst genomen.
Protocol ter voorkoming van witwassing van geld
Net zoals in België of Nederland, hebben we ook in Spanje te maken met deze wetgeving. Projectontwikkelaars, banken, makelaars en advocatenkantoren moeten hieraan voldoen. Daaraan dient voldaan te worden vanaf de start van de zakelijke relatie.
1. De juistheid van de door de cliënt opgegeven identiteit moet gecontroleerd worden:
- Paspoort of ID-kaart indien natuurlijke persoon.
- KBO of uittreksel uit de Kamer van Koophandel indien rechtspersoon. Vaststelling of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon vertegenwoordigt daartoe bevoegd is
- Een document van de bank te bezorgen dat de bankrekening waarvan de gelden komen weldegelijk uw bankrekening is.
2. Onderzoek naar de aard en herkomst van inkomsten:
- Aanslagbiljet inkomstenbelasting, bewijs van uw jaarlijkse inkomsten, een brief van de vennootschap waarin uw salaris vermeld staat, bewijs van
verkoop van onroerend goed of erfenis, etc.
- Het komt er kortom op neer dat er bewezen moet worden dat de koper over het kapitaal beschikt om de woning te kopen.
3. Een document van de bank te bezorgen dat de bankrekening waarvan de gelden komen weldegelijk uw bankrekening is.